donderdag 28 juni 2012

Zomerontgiftingskuur Deel 1: Iedere stap op het juiste moment


Ruim een jaar geleden kwam ik de titel van het boek tegen en ik heb het op een papiertje genoteerd. Zo’n boek waarvan je gewoon weet dat je die een keer gaat kopen. De tijd ging voorbij, de titel raakte in de vergetelheid.
Tot ik vorige week een stapeltje leesboeken, die op mijn tafeltje naast mijn stoel lagen, ging sorteren. Bij het derde boek zaten drie kleine velletjes papier met wat krabbels. Ik voelde me blij worden, toen ik op een van de papiertjes de titel weer zag staan. Welke inhoud hierachter schuil ging wist ik niet meer, maar ik herinnerde me wel het gevoel toen ik deze woorden opgeschreven had. Een blik op internet bracht alles weer terug in het geheugen en ik wist dat de timing niet beter kon.

Sinds een paar weken had ik mijn motto “Gezond leven, eten en bewegen!” weer hoog in het vaandel staan en het ging me tot nu toe goed af. Bewust eten, niet meer snoepen, geen koek en chips, vlees van de menukaart af en iedere dag een lekkere wandeling met de hond. Ik ben eerlijk als ik zeg dat er ook wel een aantal kilo’s gemist kunnen worden en dat dat ook een prima stimulans was om mijn credo in te zetten.

Zo één, twee keer per jaar plannen mijn man en ik een sap- en retraiteweekend. Dat doen we gewoon hier thuis. Van vrijdag tot en met zondag geen prikkels van buitenaf zoals televisie, telefoon, radio, internet of familiebezoekje en daarnaast, in plaats van vast voedsel, iedere maaltijd een gezonde groenten- of fruitsmoothie. Het zijn altijd heerlijke weekenden, met veel nieuwe inzichten, meditaties en het gevoel dat het lichaam ook even op een rustiger pitje heeft mogen werken.

En daar was nu de titel van het boek. Op het papiertje voor mijn neus; “In 28 dagen van gifbelt naar tempel”.

Vier weken lang ontgiften. Geen weekendje zoals wij doen, of een week in een kuuroord, maar echt bewust vier weken aan de slag. Een hele maand geen troep en gif in mijn lichaam. Ik voelde me jubelen van binnen. Dit ga ik doen!


In no-time had ik het boek besteld en merkte aan mezelf dat ik in spanning zat te wachten tot het bezorgd zou worden. In die tijd bekeek ik welke vier weken me goed zouden uitkomen. De hele maand juli zou een goede optie zijn. Ik was nu al fijn bezig met het gezonde eten en het bewegen, dus zou het goed kunnen aansluiten. Verjaardagen en feestjes had ik wel, maar daar zou ik wel uitkomen.


De postbode was laat. Meestal als je op iets leuks zit te wachten. Maar mijn geduld werd beloond. Het boek was binnen. De foto’s maakten me zo nodig nog enthousiaster. Het zag er fris en overzichtelijk uit. En ik wist het zeker; mijn vier weken ontgiften komen er aan!

In deze tijd waarin er zoveel verandert in de energie om ons heen, we naar nieuwe tijden over gaan en waarin de economie vraagt om beter naar ons lichaam te luisteren, wordt me weer duidelijk dat iedere stap die genomen wordt, zich op het juiste moment aandient. Zo is dit boek een klein geschenk uit de hemel. Het is een jaar bewaard gebleven en op dit moment meer dan welkom.

1 opmerking:

Jacqueline van Lieshout zei

Sterkte en veel plezier!! Je blogs zijn erg leuk, ik blijf ze volgen.

De detox coach :-)