donderdag 28 juni 2012

Zomer ontgiftingskuur Deel 2: Aanstekelijk enthousiasme

Ik noem het mijn “Zomer ontgiftingskuur”, hoewel je het natuurlijk ieder moment van het jaar kunt doen. Maar voor mij voelt het nu echt als een zomeractie. In het boek wordt het detoxen genoemd, maar dat vind ik weer zo’n trendy woord. Nee hoor, gewoon ontgiften of zuiveren, dat klinkt voor mij al helemaal goed.

Vol enthousiasme ben ik in het boek gedoken. Recepten, tips, geen aangereikt programma, maar duidelijk een globale inhoud waar je zelf vorm aan mag geven. Kijk, daar houd ik van. Dat de mens zelf ook nog geprikkeld wordt om na te denken en niet klakkeloos maar in zijn mond stopt wat de schrijfster Jacqueline je zegt te eten.

Zoals zo vaak, werkt mijn enthousiasme aanstekelijk door naar anderen. Uren heb ik met twee vriendinnen aan de telefoon gezeten, pratend over deze zomerkuur.  Wat wel, wat niet, wat is in ieder geval gezond, waar haal je je energie uit en ga zo maar door. De ene vriendin was al heel goed op rit qua voeding en ging na ons gesprek toch sterker overwegen om de groene smoothies weer op te pakken en misschien toch helemaal suikervrij te gaan. De andere vriendin noteerde tijdens het telefoongesprek van alles en sms’te me de volgende dag dat ze als lunch kikkererwten met ei en mais at. Er waren weer twee mensen gerichter met hun gezondheid bezig. Ik genoot.

Een berichtje over de zomerkuur op facebook, trickerde mijn schoonzus en de dag erna zat ik bij haar aan tafel met het boek. Mijn man had al gezegd dat het zeker wat voor zijn zus zou zijn en hij haar het boek wel cadeau wilde geven. Dat werd dankbaar ontvangen.
Mijn andere schoonzus bleek het boek al in huis te hebben staan en na een praatje had ze het uit de kast gevist en bedankte ze me voor de ‘druk op de knop’. Zij zou ook gaan starten.
Ik moet er altijd om lachen. Hoe zoiets gaat. Iemand heeft ergens interesse in en gaandeweg de dagen sluiten anderen zich ook aan. In het geval van gezond met je lichaam omgaan is dat uiteraard niet erg! En ik ben ook wel eerlijk als ik zeg dat ik het fijn vind als meer en meer mensen gezonder en bewuster gaan leven. Dat ik ze daar het zetje toe kan geven, doe ik meer dan graag.

Ook nog even in overleg met Paul, mijn man, want hij gaat het hier ook allemaal meemaken de aankomende weken. Hij geeft aan zoveel mogelijk mee te willen eten en vult het naar gelang zelf aan met wat hij wil. Voor hem niet zo streng, maar vind het helemaal prima om gezond mee te eten. Fijne vent!

En zo zijn er in drie dagen tijd al minimaal zes mensen die hun eetpatroon onder de loep aan het nemen zijn. Wat een genieten!

Geen opmerkingen: