vrijdag 29 juni 2012

Zomer ontgiftingskuur Deel 3: Psy … psyll…. Psyllium vezels en geitenmelk

In mijn (bijna) ‘kuurbijbel’ staat, dat ik iedere dag een lepel psyllium vezels in moet nemen voor ik naar bed ga. Psylliumvezels? Gelukkig legt schrijfster van het boek Jacqueline ook meteen uit dat het vezels zijn die enorm veel vocht opnemen en zo nog meer troep uit mijn darmen lozen. Internet geeft aan dat vlozaad de andere benaming is. Vlo-zaad …. Uhm tja waar kies ik voor; het een lijkt op een vage aandoening en bij de gedachte aan de ander voel ik ze al in mijn darmen springen. Dan toch maar psylliumvezels. Het woord ‘vezels’ is daarin toch de doorslaggevende factor.
Nee, alle gekheid op een stokje, de vezels zijn van groot nut voor mijn lichaam, dus mogen ze aangeschaft worden.
Ze geven ook nog eens een verzadigd gevoel, dus minder hongergevoel. Fijn idee ook voor het afvallen. Ik schrik alleen van het bedrag, maar besef me terdege dat een eetlepel per dag absoluut fijn voor darmen is. Geen snoep, geen koek, geen chips … tel die bedragen per maand eens op. Nou, dan kan er wel een bus psylliumvezels gekocht worden. Ik kom ook een goedkopere versie tegen, maar twijfel sterk aan de kwaliteit. Misschien verkoopt de biologische winkel het wel. Jawel, zeker wel, maar het bedrag is nog hoger. Uiteindelijk kom ik toch weer op de link van Jacqueline uit. Waarom verder zoeken als zij me daarin al tipt? Toch de eigenzinnigheid van de mens, denk ik dan maar.
Ik bestel meteen drie bussen. Of het smaakt of niet doet er niet toe, het mag er in mijn leven bij, dus dan maar meteen goed.
 Psylliumvezels

 
Pecorino kaas
Ik mag veel producten niet meer eten, gelukkig ook nog genoeg andere voedingsmiddelen wel. Zo zal ik koemelk gaan ruilen voor geiten- of schapenmelkproducten. Dat zal wel wennen zijn. Morgen met de boodschappen gaat er geitenmelk in het karretje en in de stad ga ik lekkere Pecorino kaas (geitenkaas) halen.
Noten en zaden eten we hier al met regelmaat. Olijven, tomaten, sla, pijnboompitten, gedroogde vruchten, ze zijn hier altijd al aanwezig. Daar ligt de verandering bij mij niet zo zeer.
Het zal het brood zijn wat ik ga missen en mijn boerenvla, de zelfgemaakte appelmoes, de snoepjes in de auto en de hagelslag. Voor vier weken is het te doen, daar richt ik me als eerste maar op. Ik denk nog niet aan de weken na het ontgiften.

Gisterenavond nog heerlijk pasta gegeten. Ik voel nu niet meteen de behoefte om op de valreep nog veel troep te eten. Het is goed zoals het is. De koekjes had ik al de deur gewezen, net als het vlees. Alleen vanaf volgende week is het ook gewoon geen optie meer om het gewoon toch een keer wel te eten. Misschien krijg ik er dan juist wel meer zin in, omdat het niet mag. Ik ben benieuwd hoe het allemaal zal zijn zo die vier weken. Nog een weekend te gaan. Morgen boodschappen halen en zondag een dag buitenshuis met iets lekkers bij de koffie. Daarna ga ik van start. Ik vind het best spannend.

1 opmerking:

BELGIAN CONCERTS zei

Veel succes met de vier weken. Heel benieuwd hoe je het gaat ervaren!