woensdag 7 april 2010

Keuzes, vanuit je Hoofd naar je Gevoel

Keuzes, keuzes …. Je hele leven lang maak je diverse keuzes.... ook wel beslissingen genoemd …. Je kunt ze zo gek niet verzinnen; wat voor kleding trek ik aan, wat voor kleur tandenborstel zal ik dit keer kopen, wat wil ik op mijn brood, hoe laat ga ik naar bed, op welke dag zal ik eens in de tuin beginnen?? Dagelijks komen er velen voorbij.
Maar ook grotere keuzes blijven voorbij komen, iedere keer weer; welke auto wil ik aanschaffen, zal
ik van baan wisselen, wil ik het contact met die vriendin nog aanhouden, zal ik nog een opleiding gaan volgen?
Keuzes maken je leven, vormen je leven, maken dat je je tijd invult en vooruit komt. Er zijn veel mensen die heel moeilijk een keuze kunnen maken. Ze blijven maar twijfelen en dubben. Voors en tegens afgewogen, nachten wakker van gelegen …. En nog niet kunnen kiezen.
Vaak overheerst het verstand op die momenten. Die legt alles als een grote barrière in de weg.
Je verstand maakt dat de keuze zo moeilijk wordt, dat het bijna een onneembare berg wordt.
Wanneer je je verstand los kunt laten en je gevoel kunt laten spreken, dan zul je merken hoe snel je het antwoord weet en je je keuze kunt maken.

Zo ben ik een aantal jaren met Reiki bezig geweest in mijn praktijk. Cursussen en behandelingen.
Toen ik verhuisde en de ruimte hier in dit huis te beperkt werd voor een eigen praktijk in huis, besloot ik om buitenshuis de praktijk te voeren. Hierbij nam ik tevens het besluit dat ik geen zin had om iedere keer met de behandeltafel te gaan lopen sjouwen en dat ik de behandelingen van mijn lijstje zou schrappen.
En zo kreeg ik eind vorige week een andere keuze te nemen. Eigenlijk zag ik het eerst niet eens zo.
Een dame met de vraag of ik haar wilde coachen. Ik had automatisch schrift voor haar gedaan en van daaruit vroeg ze of ze met mij in een coaching traject kon stappen. ‘Natuurlijk, geen probleem’, dacht ik …. Dacht ik …. Maar de dagen erna kwam mijn gevoel naar boven, die me zei dat het niet meer hoefde … Reiki had ik al geschrapt en ook het coachen voelde me niet meer goed. Ik zou de dame na het weekend bellen of mailen om te zeggen dat ik deze dagen besloten had om het coachen te stoppen. Zo dat was nog eens een besluit, maar het voelde goed!
Ik ging in deze gedachtegangen een moment terug naar het afronden van de Reiki behandelingen. Had ik dat serieus gedaan vanwege het iedere keer tillen van de tafel? En dan nu het coachen … zat daar geen andere lijn achter??
Het antwoord kwam uit mijn gevoel naar boven borrelen … Ik had al zoveel jaar de mensen geholpen, ze op rit getrokken, in ze geïnvesteerd … en dat was voldoende voor nu. Cursussen en de readings, dat voelde me goed. Reiki en coachen mochten opzij.
Maar ik had toch een opleiding gevolgd? En ik had toch zoveel tijd geïnvesteerd in alles? En ik deed het al zo veel jaren!! Ja dat was toen, en we leven NU! En mijn gevoel was eerlijk en duidelijk, het voelde niet meer goed. Het zou me niet meer die positieve energie geven, die het voorheen gegeven had. Daar naar luisteren was het mooiste wat ik kon doen.
Natuurlijk zal de Reiki blijven stromen en het coachen pak ik in het dagelijks leven ook gerust door.
Maar de keuzes waren gemaakt vanuit mijn gevoel; niet meer voor clienten. En ik voelde dat het goede keuzes waren. Geen twijfel mogelijk! En wordt het over drie maanden weer anders ….. dan Voel ik tegen die tijd wéér en baseer daar mijn nieuwe keuzes op! Hoe makkelijk kan het zijn???

p.s. de dame die het coachen aanvroeg had in diezelfde dagen ook haar gevoel laten spreken en wilde het traject ook afblazen omdat ze wist vanuit haar gevoel wat haar te doen stond. We hadden elkaar blijkbaar even nodig gehad om hier te komen
.

1 opmerking:

Unknown zei

Hai,

Keuzes maken is zo belangrijk en dat je zelf een keuze hebt is vrijheid. Maar wanneer keuzes voor je worden gemaakt, op welke manier dan ook, daar heb ik wel moeite mee. Voortaan wil ik keuzes zelf maken, met vallen en opstaan. Mijn VRIJHEID.