woensdag 14 april 2010

Wie bepaalt wat je leest?

Ondanks dat ik bijna verslaafd ben aan lettertjes, lees ik zelf niet veel boeken of tijdschriften. Zelf schrijven, dat is wel mijn ding. Zelf creeeren, zelf vormen.
Ik koop wel boeken, zeker wel, want de aanblik van al die lettertjes bij elkaar ... ja dat vind ik heerlijk! Er staan dus nog genoeg boeken in de boekenkast die ik nog niet gelezen heb. De aanschaf snelheid is vele malen groter dan de leessnelheid.

Soms roept een vriendin een naam van een boek. Zoals 'Het wonder van water' of 'Leven als bestemming'. Ik heb beide boeken besteld. In het eerste heb ik nog geen letter gelezen, in de tweede ben ik tot de helft gekomen. Maar ik ben zeker van mening dat ze de titel niet voor niets hebben genoemd. Eens zal het boek de duidelijkheid krijgen waarom het aangeschaft is, ondanks dat ik dat nu nog niet zie.
Ruim tien jaar geleden kwam een vriendin met een boek aan over geleidegidsen. Ik had er nog nooit van gehoord. 'Ik weet niet waarom ik het heb gekocht. Ik denk dat jij het moet lezen', zei ze. En ik las het in één nacht uit. Daarna is mijn leven geen enkele dag meer hetzelfde geweest en heb ik de stap mogen maken in de spirituele wereld. Prachtig mooi!

Zo ook afgelopen weekend. Ik deed mijn opleiding mediumschap 2 in Hilversum. Een klein winkeltje bij de cursusruimte, met een groot aantal boeken. Voordat de cursus van start ging liep ik wat boekenruggen te lezen. Opeens voelde ik een koude vlaag achter me .... Ik was niet alleen. Ik glimlachte toen ik duidelijk doorkreeg van de spirit die achter me stond, dat ik vandaag een boek zou gaan kopen. Welke? Geen idee! Ik keek naar de kleuren die me tegemoet kwamen van ieder boek afzonderlijk, maar geen enkele sprong er uit.
Ik besloot dat ik vandaag alleen een boek zou gaan kopen als hij uit het schap zou springen, en anders niet. Niet kopen om te kopen. Dat was mijn ratio ... want van binnen wist ik immers al dat er een boek aan zou komen.

In de pauze besloot ik, na even buiten een frisse neus gehaald te hebben, om richting boekenschappen te gaan. Die ochtend had ik voor één rek wat langer stilgestaan.
Ik liep wat heen en weer langs de boeken en liet mijn kijken naar de ruggen voor wat het was en liet mijn gevoel de vrije loop. Ik bleek naar het rek van die ochtend te lopen en voor ik het wist had ik een boek in mijn hand. Met een hele lichtblauwe rug en een titel die me direct diep van binnen raakte.
'Zielskinderen'. Het kon niet missen. Dit was het boek die de spirits me graag wilden laten lezen. En hij was me die ochtend totaal nog niet opgevallen.

Ik rekende af. Het boek voelde als een prachtcadeau, met een enorme waarde.
Een dag later sloeg ik de eerste bladzijde open .... precies wat ik nodig had op dit moment!

Je kunt kijken naar alle mooie titels of kleuren die eruit springen, maar je kunt ook voelen welk boek in het rek voor jou is! En ik ..... ik duik vandaag weer in het prachtige boek 'Zielskinderen', blij met de tip van de spirits.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Hai,

Wat prachtig weer geschreven en zo herkenbaar. Zelf leest ik heel veel, gewoon uit de bieb maar op dezelfde manier kies ik een boek. Er zijn boeken die ik zelf "moet" hebben, zoals Anastasia. Dat zijn dan de kadootjes voor mij.

Gab

Anoniem zei

Heel herkenbaar dat de aanschaf van boeken groter is dan het lezen ervan

Annelies