woensdag 23 juni 2010

Wat ik doe?? Groeien!

Aansluitend aan mijn vorige blog ontving ik een mailtje. Complimenten over het retraite weekend. Het leek haar onmogelijk om in haar eigen leven te integreren, maar vond het bovenal erg interessant.
Daarna kreeg ik een vraag waarin ze aangaf dat ze eigenlijk wel las wat ik niet deed, maar benieuwd was wat ik wel deed. Ik heb serieus even over die vraag
na moeten denken.

En dan niet omdat ik niet weet waar ik mijn dagen mee vul, maar deze vraag ging voor mij even dieper.
Was de vraag gebaseerd op het retraiteweekend, of over mijn algehele dagelijkse gang van zaken?
In het weekend heb ik heerlijk gelezen, geschreven aan mijn boek en in mijn dagboekje, heb ik contact gehad met de spirits, heb ik op meditatieve manier de sapjes klaar staan maken, heb ik geslapen en wandelingetjes gemaakt. Ik heb gezeten en gelegen, gevoeld en gedacht. Ik heb mezelf gevoeld in veel opzichten.

En doorzettend naar mijn leven rond dit weekend ..... Ik ben op dit moment bovenal bezig om de juiste invulling in te zetten die mijn leven die kleur geeft die het voor nu mag hebben. Ik ben keuzes aan het maken, ik ben aan het voelen waar mijn energie wel en niet naartoe mag. Ik ben volop aan het genieten van mijn nieuwe leven in deze nieuwe omgeving. Ik ben sterker aan het worden, zodat ik duidelijker achter mijn keuzes kan gaan staan. Me niet laten wankelen door de mensheid om me heen, die mijn creatieve inslag en open insteken nog niet helemaal gewend zijn.
Ik ben bezig om mezelf daarin steeds serieuzer te gaan nemen, waardoor ik ook naar buiten steeds sterker groei.
Ik ben naar mezelf aan het luisteren, van mezelf aan het houden, taartpunten opnieuw aan het indelen en ieder moment van de dag aan het beleven en aan het genieten.

Ja daar ben ik op dit moment mee bezig!

Had je wellicht een lijstje verwacht met lezen, schrijven, schilderen, wandelen, fietsen, telefoneren, werken, etc etc etc .... bedenk dan dat iedere activiteit tot bovenstaande kan leiden. Wat de activiteit is doet er niet toe .... het is hetgeen wat er onderliggend gebeurd. Word je moe van je werk, of van de vereniging waar je bij zit? Word je vrolijk van je kindertjes of van je hond? Wordt je verdrietig van een film of van een bericht van een vriend? Je ziet het, iedere keer andere zaken met dezelfde reacties, emoties; werk, vereniging, kindertjes, hond, film, vriend .... Het is niet de invulling waarmee, het is het gevoel wat het oplevert, en daar kun je mee aan de slag. Daarvan groei je, iedere dag weer een beetje verder!

3 opmerkingen:

Unknown zei

Hai,

Ik moest erg denken aan Mindfullness. Met aandacht en intensie je taartpuntjes beleven. Niet analyseren, maar ervaren in het hier en nu. Je Zijn op dat moment, vol liefde en aandacht voor jezelf. Je niet laten afleiden door de dagelijkse dingen, die komen daarna wel weer, maar investeren in Liefde voor jezelf.

Gab

Dimitri zei

Wat mij zo te binnen schiet " Het is de emotie die je kiest te hebben. "
Voel je je naar, gehaast, vervelend.. waarom voel je je zo naar. Kan ik het veranderen, hoe kan ik het veranderen?
Hoe kan ik mijn emotie omdraaien naar iets waar ik mij lekker voel, wat kan ik gaan doen om mij lekker te voelen?
Wees je bewust van welke activiteit, welke emotie oproept. Lees je de krant en voel je je boos omdat je iets naars gelezen hebt, lees die artikelen dan niet meer. Voel je je lekker nadat je een comic gelezen hebt? Ga dat dan doen en draai je emotie om.

Hel1e zei

Ik kreeg meer dan ik vroeg!
Mijn vraag was in eerste instantie naar de praktische kant van zo'n weekend. Als je telefoon, tv, radio, internet, krant, vrienden, kennisen, huishoudelijke beslommeringen achterwege laat, dan komt er veel tijd vrij. Ik heb voor mezelf eens op een rijtje gezet wat ik allemaal doe in een weekend, of wat ik allemaal bedenk wat ik de komende tijd nog wil of moet doen.
Maar nu ik bovenstaande tekst lees en daarop de aanvulling over mindfullness, ben ik toch wel enigzins gerustgesteld. Ik pas één en ander toe in mijn leven. Alleen zijn het bij mij kortere momenten, maar evenzeer effectief.
Even koffie in de tuin, in de zon, mezelf een uur verliezen in een boek, 's avonds nog lekker even buiten zitten. Toch naar een concert gaan, al ben ik die week ervoor ook geweest. Even niet denken(lukt nog niet zo heel lang). Maar vooral genieten van deze momenten. En heb ik het druk, dan kan ik ook heel dankbaar zijn dat ik het druk heb. Want het druk hebben is voor mij ook een keus, vaak is het druk zijn met leuke dingen. Fantastisch toch! Ik moet er niet aan denken om 'achter de geraniums'te zitten.
In aansluiting op Dimitri wil ik nog zeggen,dat ik dat ook heel verhelderend vind. Heb onlangs iets gelezen over dat het heel bepalend is, hoe je tegen bepaalde dingen aankijkt. Je kunt als je je ervan bewust bent, dingen zo draaien, dat iets wat je eerst zag als negatief, nu ervaart als positief. Of op zijn minst als iets wat gebeurd is en waar je toch niets meer aan kunt veranderen, dus stoppen met piekeren en verdergaan. En idd dat kun je ook doen met aktiviteiten. Ben een tijd geleden gestopt met het lezen van de krant, een grote bron van ergernis, en heb bevalt prima.
En hoe 'mindfuller' je leeft, hoe duidelijker dit wordt.
Dus Diana, ik ben op de goede weg. En dat hele weekend, dat komt vanzelf over een paar jaar.